گوگل

گوگل ؛ شروعِ یک امپراطوری مدرن

 

همه آغاز ها ساده و باورنکردنی هستند. اینقدر ساده که تفاوتی بینِ یک شروع با پایان تلخ ، و یک شروع با پایان شیرین وجود ندارد. حتی برای گوگل ، امپراطوری بزرگ دنیای تکنولوژی دنیا.

گوگل در سال 1996 با پروژه تحقیقاتی دو دانشجوی دکتری دانشگاه استنفورد (واقع در کالیفرنیا) به نام لری پیج و سرگِی برین شروع شد…

آنها تصمیم گرفتند تا در زمینه فناوری دیجیتال ، پروژه تحقیقاتی را آغاز کنند. در اولین قدمِ تحقیقات ، آنها دریافتند که موتورهای جستجوی وب در حال حاضر فقط بر اساس تعداد کلمات کلیدی و تعداد لینک پشتیبان اقدام به یافتنِ  نتایج میکرد. پس سعی کردند تا موتور جستجوی پیشرفته و با الگوریتم های بهتری بسازند. شاید هیچکس در آن زمان فکر این را هم نمیکرد که این پروژه تحقیقاتی ساده ، روزی به یک امپراطوری تبدیل شود.

موتور جستجوی آنها ، ابتدا با دامنه google.stanford.edu ثبت شد. پس از مدتی ، و در سال 1997 ، دامنه Google.com ثبت شد. در سال 1998 نیز ، اولین دفترِ کار گوگل راه اندازی شد و شرکت گوگل رسماً به ثبت رسید. در واقع، اولین دفترِ کار گوگل ، گاراژ یک خانه بود…

در سال 1999 ، مؤسسان گوگل که قصد ادامه تحصیل داشتند ، به این نتیجه رسیدند که کسب و کار آنها ، در عینِ موفقیت اولیه ، وقت بسیار زیادی از فرصت دانشگاهی آن ها را اشغال کرده است. در نتیجه ، آن ها به سراغ سرمایه گذاری به نام « جورج بل » رفتند و پیشنهاد فروش کل گوگل را به مبلغ یک میلیون دلار به آن دادند. بل پیشنهاد قیمت 750 هزار دلار را به آنها داد اما دو طرف در نهایت به توافق نرسیدند !!!

تا سال 2000 ، منبع مالی مشخصی برای گوگل وجود نداشت و گوگل صرفاً یک موتور جستجو با درآمد بالقوه بود که ارزش بالقوه داشت. اما در سال 2000 ، مدیران آن تصمیم به شروع درآمدزایی رسمی از آن کردند. پس در سال 2000 ، گوگل سرویس تبلیغاتی خود به نام گوگل ادوردز را راه اندازی کرد.

از آن سال به بعد ، گوگل به مرور سرویس هایی مرتبط به محصول اصلی خود یعنی موتور جستجو ، در راستای افزایش قدرت اطلاعاتی ، افزایش درآمد زایی و همچنین Total Service بودن اضافه کرد. سرویس هایی مانند گوگل ادوردز (2000) ، جیمیل (2004) ، نقشه (2005) ، دابل کلیک (2007) ، گوگل کروم (2008) ، گوگل پلاس ، گوگل آنالیتیکز ، بلاگر و…

در سال 2004 ، شرکت گوگل برای اولین بار سهام خود را در بورس بصورت عمومی (IPO) به ارزش 85 دلار به ازای هر سهم عرضه کرد. این عرضه ، باعث افزایش شدید ارزش گوگل شد. عملاً آنها با عرضه بخشی از سهام خود به ارزش نزدیک به 2 میلیارد دلار ، 23 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند. علاوه بر آن ، بسیاری از سهامداران پیشین (از جمله کارکنان ، و حتی رقیب گوگل یعنی یاهو!) نیز سود کاغذی هنگفتی از این عرضه عمومی به دست آوردند. این پیشرفت ، سیرِ صعودی شدید خود را حفظ کرد تا جایی که در سال 2007 ، ارزش هر سهم از گوگل به 700 دلار رسید !

بیلان های مالی گوگل در آن سال ها ، تبلیغات را تنها منبع درآمد این مجموعه عنوان میکردند. گرچه همواره شایعه دیتا فروشی و کسب درآمد هنگفت از دیتای کاربران و حتی همکاری با سرویس های اطلاعاتی امریکایی مانند CIA ، همواره در اطراف گوگل شنیده شده اما این موضوعات هیچگاه در بیلان های مالی آن به عنوان سود آورده نشده است.

 

شروع امپراطوری…

شروع گستردگی گوگل را میتوان در دو اتفاق جستجو کرد : 1. خرید یوتیوب 2. آغاز پروژه اندروید و سخت افزارهای مرتبط با آن (موتورولا ، نکسوز)

خرید یوتیوب ، درست شروع امپراطوری گوگل با چندین شرکت بود. تا سال 2006 گوگل تقریباً فقط موتور جستجو و سرویس های مرتبط با آن را آن هم تحتِ نام Google در سبد کسب و کار خود داشت. تا آن سال گوگل فقط 15 کسب و کار کوچک را مجموعاً به ارزش 130 میلیون دلار خریده بود (نکته جالب آنکه اندروید نیز یکی از این کسب و کار های کوچک بود که تنها با مبلغ 50 میلیون دلار خریداری شد !!!) اما خرید یوتیوب در سال 2006 ، بزرگترین خرید سهام توسط گوگل در عمر 8 ساله خود بود.

گوگل معتقد بود که این خرید هم در راستای سیاست درآمدزایی خود یعنی تبلیغات است. زیرا به مرور ، تعداد مخاطبان ویدیوهای اجتماعی از تعداد مخاطبان ویدیوهای تلویزیونی بیشتر خواهد شد. (چیزی که ما امسال در سال 2018 حتی در کشور خودمان نیز به وضوح آن را حس کرده ایم).

اما خریدِ بزرگ بعدی (که در سال 2005 و قبل از یوتیوب اتفاق افتاده بود) پروژه اندروید بود.

شرکت اندروید ، یک شرکت کوچک بود که در سال 2003 افتتاح شده بود. ایده موسسان آن این بود که به سیستم عاملی دست پیدا کنند که دستگاه های همراه را هوشمند کند. طرح اولیه آن ها برای هوشمندسازی دوربین های دیجیتال بود اما پس از مدتی ، متوجه بازار با پتانسیل بالای گوشی های همراه شدند و به سمتِ آن سوق یافتند.

نمونه اولیه این سیستم عامل ، در سال 2006 و پس از 3 سال تحقیق و توسعه (که یکسالِ آن دو گوگل اتفاق افتاده بود) معرفی شد. این نمونه اولیه ، حتی از صفحات لمسی را نیز پشتیبانی نمیکرد!!  با معرفی آیفون در سال 2007 ، تیم اندروید متوجه آن شد که رقیبی قدرتمند ظهور کرده و اگر آن ها سرعتِ رشد خود را بیشتر و طراحی خود را بهینه تر نکنند ، به زودی از بازار حذف خواهند شد.

از این رو ، در سال 2007 ، « اتحادیه آزاد دستگاه های همراه » یا همان پشتیبانی کنندگان اندروید را با همراهی شرکت های بزرگی همچون اچ تی سی ، موتورولا ، سامسونگ و… تشکیل دادند و بر توسعه و عرضه‌ی سیستم‌عاملی کاملا آزاد و مشارکتی برای گوشی‌های هوشمند تأکید کردند.

 

Google-infographic

 

خریدهای ناموفق در اوج پختگی…

خرید موتورولا در سال 2011 ، شاید یکی از ناموفق ترین خریدهای گوگل بود. آن هم در سیزدهمین سال از عمر یک کسب و کار موفق !!!

هنگامی که گوگل در سال 2011 ، موتورولا را به قیمت 12.5 میلیارد دلار خریداری کرد ، بسیاری از کارشناسان در پی علت های خرید موتورولا جستجو کردند. زیرا گوگل ، تنها قرار بود به عنوانِ توسعه دهنده نرم افزار گوشی های هوشمند یعنی اندروید فعالیت کند و نه به عنوانِ سازنده سخت افزاری گوشی های هوشمند.

البته بسیاری معتقد بودند ، این خریدِ بزرگ ، آغاز جاه طلبی های گوگل در دنیای سخت افزار است. زیرا گوگل در سال 2010 نیز از سری گوشی های خود به نام نکسوس (که در سال 2016 به پیکسل تغییر نام داد) رونمایی کرده بود.

گرچه اکثریت ، پروژه موتورولا را برای گوگل ، پروژه کاملاً شکست خورده ای میدانند ، اما آمار و اطلاعات نشان میدهد که این پروژه آنقدر ها هم پر ریسک نبوده که شکستش خسارات سنگینی به بار آورد. به این محاسبات توجه کنید :

  • گوگل ، موتورولا را به قیمت 12.5 میلیارد دلار خریداری کرد
  • موتورولا در آن هنگام ، 3 میلیارد دلار بصورت سرمایه نقدی و 1 میلیارد دلار بصورت اعتبار مالیاتی در اختیار داشت که در اختیار گوگل قرار گرفت
  • گوگل ، تکنولوژی گیرنده دیجیتالی (Set-Top Box) موتورولا را به قیمت حدود 2.5 میلیارد دلار به شرکت Arris فروخت.
  • پس از عدم کسب موفقیت های لازم توسط موتورولا ، گوگل آن را به قیمت حدود 3 میلیارد دلار به لنوو فروخت.
  • اگر این اعداد را از مبلغ کل این پروژه کم کنیم ، به عدد 3 میلیارد دلار به عنوانِ ضرر مالی گوگل در این پروژه میرسیم که تفاوت زیادی با عدد اولیه (12.5 میلیارد دلار) دارد.
  • یکی از دلایلِ جَنبیِ گوگل برای توجیه خرید موتورولا ، پَتِنت هایی بود که موتورولا در آن زمان ثبت کرده بود. این پتنت ها ، اگر به درستی کار میکرد ، میتوانست سود بسیار هنگفتی در جنگهای دادگاهی اپل و گوگل به این شرکت برساند که این موضوع در کنار جاه طلبی ها و بلندپروازی های سخت افزاری گوگل ، ریسک مالی خالص انجام شده (3میلیارد دلار) را منطقی میکرد.

گوگل

آلفابت و دیگر هیچ…

شرکت گوگل در سال 2015 ، اقدام به تأسیس شرکت آلفابت به عنوان شرکت مادر خود کرد. این اقدام در راستای گسترده تر شدنِ حوزه فعالیت ها بصورت منظم و بدونِ پراکندگی انجام شد. پس از آن ، شرکت آلفابت پروژه های متفاوت تری از گوگل ، همچون حوزه ژنتیک و سلامتی ، حوزه حمل و نقل ، و دیگر حوزه های متفاوت از گوگل را آغاز کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.