صباسل

تکنولوژی دردسر ساز HHE که دامن صباسل را گرفت.

به بهانه حواشی اخیر علیه شرکت صباسل و تکنولوژی HHE

اخیراً حواشی بر علیه شرکت صباسل در توییر ایجاد شد که این شرکت را متهم به نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت موبایل میکرد. این مسئله ، تا جایی بالا گرفت که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی و توییتی به آن اشاره کرد و صراحتاً از اپراتورها خواست که این موضوع رو پیگیری کرده و از ادامه آن جلوگیری کنند. این اتفاقات ، باعث شد تا تصمیم بگیریم به بررسی این موضوع پرداخته و بصورتِ علمی و تحلیلی همه جوانب آن را مورد سنجش قرار دهیم.

توضیح اتفاقات رخ داده در این موضوع کمی دشوار و فنی است. پیشنهاد میشود قبل از مطالعه تحلیلِ تیمِ بی وُ ، توییت هایی که باعث ایجاد این حاشیه شد را مطالعه کنید : https://twitter.com/s7az2mm/status/967141419843538945?s=19

صباسل آریا شرکتی فعال در حوزه تکنولوژی و تلکام است که تخصصاً در 4 حوزه فعالیت میکند : خدمات ارزش افزوده (VAS) – تلویزیون اینترنتی ضبط شده (VOD) با نام های تجاری زوم و کاناپه – بومی سازی اپلیکیشن (Publishing) – تبلیغات دیجیتال (Digital Advertising) با نام تجاری دینا

(توضیحات : در صنعت تکنولوژی موبایل یا تلکام ، خدمات ارزش افزوده (VAS) به سرویس هایی گفته میشود که از هر کاربر به ازای هرروز اشتراک در سرویس مبلغی ثابت روی قبض تلفن و یا تلفن همراه گرفته میشود. این خدمات میتواند شاملِ خدمات متنی (پیامکی) ، خدمات تلفنی (تلفن گویا) و یا اپلیکیشن باشد)

صباسل نیز مانند بسیاری از شرکت های تبلیغاتی دیگر ، مشتریانی نیز از شرکت ها و اپلیکیشن های بر بستر ارزش افزوده دارد (که معمولاً بخاطرِ درآمد بالا ، مشتریان قوی تری نسبت به بقیه مشتریان هستند).

اما مشکل از کجا شروع شد؟ مشکل از جایی شروع شد که اپراتورهای موبایل (که طبعاً یکی از ذی نفعان خدمات ارزش افزوده هستند) ، تکنولوژی به نام HHE را وارد ایران کردند. پس از اعلام آن به شرکت های فعال در حوزه خدمات ارزش افزوده (اگریگیتورها ، شرکت های تولید کننده محتوا (CP/SP) و…) ، هر اپلیکیشنی که از اپراتور مجوز HHE دریافت میکرد ، میتوانست یک صفحه فرود برای خود با استفاده از تکنولوژی HHE داشته باشد. اما HHE چیست؟

 

تکنولوژی HTTP Header Enrichment یا HHE

تکنولوژی HTTP Header Enrichment یا به اختصار HHE ، بطور کلی ، امکانی است که دسترسی به اطلاعاتی که در هدر هر بسته HTTP کاربر قرار دارد را در اختیار ISP ها (شرکت های ارائه دهنده اینترنت(در اینترنت موبایل همان اپراتورها)) قرار میدهد.

این اطلاعات ، شامل MSISDN (شماره تلفن) ، IP (شناسه اتصال به اینترنت) ، IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) ، timestamp (تاریخ) ، Location (مکان اتصال) ، و… می باشد.

 

HHE چگونه اتفاق می افتد؟

ISP  برای دسترسی و دریافت اطلاعات موجود در بسته های اطلاعاتی که طبق پروتکل HTTP و به وسیله موبایل جابجا میشوند ، داخل هر بسته اطلاعاتی ، یک درخواست دریافت اطلاعات (با نام Super Cookie) قرار میدهد که در بسته اطلاعاتی بعدی ، پاسخ این درخواست داده می شود که این پاسخ ، شامل اطلاعات موردنظر است. ارائه دهنده های اینترنت همراه ، از طریق اعمال پروکسی ها در تنظیمات نقطه دسترسی (APN) ، دسترسی به Http Header را ممکن می سازند.

به زبان ساده تر ، هر اتصالی که توسط اینترنت های همراه به سرورهای تحت وب (وبسایت ، اپلیکیشن) صورت گیرد ، شامل اطلاعاتی ست که میتوان از آن ها برای فعالیت های بازاریابی نظیر دسترسی هدفمندتر به بازار هدف و… استفاده کرد.

کاربران روش محافظت خاصی در مقابل HHE ندارند و این اتفاق در اکثر مواردی که کاربر از طریق اینترنت همراه به اینترنت متصل می گردد بصورت پنهان اتفاق می افتد. اما یکی از متداول ترین راه های جلوگیری از HHE ، اتصال به اینترنت از طریق VPN است.

 

کاربرد HHE در تبلیغات موبایلی برای سرویس های VAS

HHE در تبلیغات موبایلی سرویس های خدمات ارزش افزوده ، بدین شکل است که کاربر در صورتی که از طریق اینترنت همراه به اینترنت وصل شده باشد ، با کلیک روی تبلیغاتِ سرویس خدمات ارزش افزوده (آیکون ، بنر و یا هرنوع دیگر) ، پس از مطالعه مختصر شرایط عضویت، بصورت خودکار در سرویس عضو میشود. اما درصورتی که بنر با تکنولوژی HHE تنظیم شده باشد ولی کاربر از اینترنت ثابت استفاده کند ، مطابق معمول ، شماره مشترک برای عضویت از ایشان درخواست شده ، و پیامک حاوی کد تأیید عضویت به ایشان ارسال میشود.

 

صباسل مقصر است؟

همانطور که در توضیحات فنی آمد ، این تکنولوژی در هر کشوری و به هر شکلی ، فقط در اختیار ISP های اینترنت قرار میگیرد. و از طریق ISP ها ، در اختیارِ CP ها (اپلیکیشن های ارزش افزوده ای) قرار میگیرد. شرکت صباسل ، مانند بقیه شرکت های حوزه تبلیغات ، صرفاً برای این اپلیکیشن ها فعالیت تبلیغاتی انجام میدهد و دخالتی در اجرای آن ندارد. حتی شرکت ها و اپلیکیشن های ارزش افزوده ای نیز (مثلِ خودِ صباسل ، که چند اپلیکیشن ارزش افزوده ای دارد) ، تأثیری در این موضوع ندارند و هیچ شماره تلفنی هم در اختیار آن ها قرار نمیگیرد و تنها تکنولوژی آن از طریق اپراتور در اختیار آن ها قرار میگیرد. (که با دستور مستقیم وزیر ارتباطات ، این تکنولوژی در ایران متوقف شد). علاوه بر آن ، صرفِ بکارگیری این تکنولوژی درصورتی که باعث شود فردی آگاهانه خریدی را تنها با فشردنِ یک کلیک انجام دهد ، میتواند مثبت و تسهیل کننده باشد. اما استفاده از آن توسط شرکت های ارزش افزوده ای (و نه شرکت های تبلیغاتی) به شکلی که کاربر از پرداخت و خریدِ خود اطلاع نداشته باشد ، امری مذموم و ناپسند است.

 

آینده چگونه است؟

آنچه مشخص است ، بازار خدمات ارزش افزوده پر رونق ، اما بسیار پر هرج و مرج است. بسیاری ارزش افزوده را یکی از روشهای «یک شبه میلیاردر شدن » میدانند. در حالی که ارزش افزوده یا VAS ، مشابه NFC ، پرداخت بانکی و… ، تنها یکی از روش های پرداخت است. و نباید از آن برای دریافتِ پول بدون ارائه خدمات و بدون اطلاع کاربر استفاده کرد.

کاری که بسیاری از شرکت های خدمات ارزش افزوده انجام میدهند و امید است وزیر ارتباطات جوان در مقابل این اتفاقات بایستد تا VAS هم به مانندِ دیگر روشهای پرداخت ، کار را برای کاربران سهولت بخشد. در این میان ، نقش شرکت های تبلیغاتی موبایلی مانند صباسل نیز مهم است اما آنچه نباید فراموش کرد ، نقش بازیگران اصلی این صحنه یعنی اپراتورها و شرکت های خدمات ارزش افزوده ای است.

 

تهیه و تنظیم از مسعود رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.